26.09.2024

Fintrafficin meriliikennekeskus on estänyt tänä vuonna kaksi mahdollista alusten karille ajoa

Vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla alusliikenne on sujunut pääosin turvallisesti sekä Suomen rannikolla että sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla.

Fintrafficin meriliikennekeskuksissa huolehditaan 24/7/365, että alusliikenne on turvallista, sujuvaa ja häiriötöntä. Kuva: Fintraffic

– Liikenne on sujunut tänä vuonna verrattain hyvin. Mahdollisia karilleajojen estoja on tehty alkuvuonna kaksi, ja navigointiapua on annettu kolme kertaa. Lisäksi Fintrafficin meriliikennekeskukset ovat tiedottaneet normaalisti aluksille muusta liikenteestä ja alusten kulkuun vaikuttavista seikoista, kuten sää- ja jääolosuhteista sekä erilaisista häiriötilanteista. Meriliikennekeskukset ovat ohjanneet tavalliseen tapaansa myös liikennettä sekä ylläpitäneet turvallisuusradiotoimintaa, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.

Alusliikenteen seuranta ja valvonta Suomen vesialueilla taataan lailla. Suomi on edelläkävijämaita kauppamerenkulun turvaamisessa, sillä kauppamerenkulun seuranta ja valvonta kattaa koko sen rannikon.

Jatkuvaa kehitystyötä tehdään entistäkin turvallisemman alusliikenteen eteen.  Suomessa otettiin viime vuonna käyttöön muun muassa alusliikenteen uusi Master’s Guide -palvelu, joka tarjoaa maamme satamiin saapuville aluksille kootusti kaikki alusliikenteen tärkeät erityisohjeistukset.

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on mukana kehittämässä myös kauppamerenkulun väylien turvallisuutta, jossa tullaan pian saamaan käyttöön esimerkiksi uudet Suomen rannikon kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet. Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkoituksena on rajoittaa sellaisia alusten kohtaamisia ja ohittamisia, jotka voivat olla vaarallisia aluksille itselleen tai ympäristölle.

– Suomessa kauppamerenkulun turvallisuus on ollut perinteisesti hyvällä tasolla. Tämä vaatii kuitenkin taaksensa erittäin tiivistä yhteistyötä ja jatkuvaa kehitystä. Tästä ovat esimerkkinä tulevat uudet Suomen rannikon kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet, joiden määrittelyssä on ollut mukana Fintrafficin meriliikenteenohjauksen, Väyläviraston ja Traficomin edustajia, luotseja, alusten kansipäällystöä, hinaajapäälliköitä, varustamoiden ja satamien edustajia, Puolustusvoimat sekä Rajavartiolaitos, Metsäpelto lisää.

VA


Fintrafficin Master’s Guide palvelu toimii nyt myös suomeksi ja ruotsiksi

Alus­lii­ken­teen koh­taa­mis- ja ohit­ta­mis­kiel­toa­luei­den tar­kas­tusp­ro­jek­ti val­mis­tui

 

Jaa artikkeli