Helsinki Shipyardin mukaan uudisrakennuksen lohkot lastattiin Liettuassa laivaan lauantaina ja ne saapuivat aikataulun mukaan telakalle syyskuun 14. päivänä. Telakan työnumero NB 516:n teräksenleikkaus pidettiin Liettuan Klaipedassa huhtikuun 27. päivänä. Merenkulun perinteiden mukaisesti seuraavana on vuorossa kölinlasku, josta aluksen rungon kokoaminen alkaa. Tällä tietoa kölinlasku pidetään viikolla 39.
Myös sarjan toisen laivan tuotanto on päässyt käyntiin Liettuassa, joten lisää lohkokuljetuksia Helsinkiin on luvassa.
Uudessa venäläisomistuksessa olevan Helsinki Shipyard Oy:n kaksi ensimmäistä uudisrakennusta on tilannut brittiläinen Swan Hellenic -risteilybrandi, joka sekin on saanut uudet omistajat.
Kesällä 2019 tilatut alukset operoivat arktisilla ja antarktisilla merillä kesällä ja talvella sekä trooppisilla vesillä kevät- ja syyskausien aikana. Molemmille luksusluokan ekspeditioalukselle mahtuu 152 matkustajaa ja 120 miehistön jäsentä. Alusten pituus on 113 ja leveys 20 metriä ja niiden jääluokka on PC5. Alusten on tarkoitus valmistua 2021 ja 2022.