Konkurssihakemuksen piirissä ovat myös laivanrakennusyhtiön Kleven Maritime Contracting ja Kleven Maritime Technology -nimiset tytäryhtiöt.
Offshore-laivoja ja muita erikoisaluksia valmistaneen Klevenin pulmat on tiedetty jo kauan, sillä telakka on viime vuosina yrittänyt muuttaa tuotantosuuntaansa risteilyaluksiin päin. Viime vuoden lopussa Kleven toimittikin toisen teknisesti edistyneen risteilyaluksen norjalaiselle Hurtigrutenille.
Vielä vuoden vaihteessa tilanne näytti hyvältä, koska telakka kävi jatkoneuvotteluja uusista tilauksista Hurtigrutenin kanssa. Edelleen rakenteilla oli uusi kalastustroolari ja proomu, joiden piti valmistua luovutuskuntoon tänä vuonna.
Ja toukokuussa Kleven kertoi rakentavansa yhdessä kroatialaisen Brodosplitin kanssa uudentyyppisen asuntokäyttöön suunnitellun 290 metriä pitkän risteilyaluksen. M/y Njordin oli tarkoitus valmistua 2024, Marex kertoo.
Hurtigrutenin kärsivällisyys petti lopulta
Viime vuosina Kleven on käynyt läpi moniakin neuvotteluja, joilla se on yrittänyt saada itselleen tukevampaa rahoituspohjaa. Kaksi uudisrakennusta telakalta tilannut Hurtigruten ilmoitti 2017 ostavansa 40 prosentin osuuden siivun Kleven Verftistä osana uutta rahoituspakettia. Samoihin aikoihin superjahteja suunnitteleva Lürssen ilmoitti lähtevänsä omistajana mukaan Klevenin telakkahankkeeseen.
Lopulta kävi niin, että postilaiva- ja risteilyvarustamo Hurtigruten joutui ottamaan koko telakan tyttärineen haltuunsa saadakseen laivansa valmiiksi. Kahden aluksen, m/s Roald Amundsenin ja m/s Fridtjof Nansenin, onnistuneiden toimitusten jälkeen Hurtigruten myi viime tammikuussa Klevenin DIV Groupille, joka omistaa kotimaassaan Kroatiassa myös Brodosplitin telakan.
Kuten sanottu, vielä alkuvuonna heti kauppojen Klevenin tilanne näytti hyvältä. Nyt eronnut CEO Kjetil Bollestad sanoi tammikuussa olevansa tyytyväinen siitä, että telakalle löytyi sitoutunut omistaja. Bollestadin mukaan telakka on vaikeista ajoistaan huolimatta kyennyt rakentamaan hienoja aluksia, Ship Technology kirjoittaa.
Klevenin pitikin yhdessä Brodosplitin kanssa tukea toisiaan ja hankkia uusia alusprojekteja yhdessä. Mutta risteilyalusten kysynnän hiipuminen pandemian kourissa jätti norjalaistelakalle lopulta luun käteen.
Konepajayhtiönä aloittanut Kleven ryhtyi 1930-luvulla rakentamaan muun muassa kalastusaluksia.