03.07.2023

Meriteollisuuden tilanne Venäjällä

Venäjällä rakennetaan edelleen aluksia, kansainvälisistä sanktioista huolimatta. Tässä jutussa tilannekatsaus eri telakoiden tilanteesta. Esimerkiksi Zvezdan telakalta valmistuu Aframax-säiliöaluksia sanktioista huolimatta.

Neuvostoliiton hajotessa kaikki maan suuria laivoja rakentamaan pystyvät telakat jäivät Ukrainaan, Kertshiin, Mykolayeviin ja Hersoniin. Alkuvuodet 1990-luvulla Ukraina kauppasi kesken jääneitä aluksia, mm. Kertshin lentotukialukset Kiinalle ja arktisia rahtialuksia yksityisille, Kiinalle ja Etelä-Afrikkaan. Myöhemmin telakoiden omistajiksi tuli länsimaisia yhtiöitä, kuten Damen, Bergen Group (Fosen) ja Aker Yards, jotka kuitenkin aika pian irtaantuivat omistuksistaan. Kertshin telakalla rakennettiin jonkun verran mm. Ulsteinin offshore-huoltoalusten runkoja Norjan telakoille.

Rämpivää uuden suurtelakan käynnistämistä Kaukoidässä

Venäjän menetettyä Ukrainaan aikaisemmat suurtelakkansa presidentti Vladimir Purin määräsi vuonna 2009 valtion Rosneft-öljy-yhtiön yhdessä Gazprom Bankin kanssa investoimaan uuteen suuren kapasiteetin laivatehtaaseen, joka oli määrä rakentaa entisen atomisukellusveneitä rakentaneen telakan yhteyteen Bolshoi Kameniin Vladivostokin naapurissa. Tavoitteena oli samalla toteuttaa alueellista teollisuuspolitiikkaa, kun Venäjän kaukoitä kärsii työpaikkojen puutteesta. Tuotanto saatiin ensimmäisen rakennusvaiheen osalta käynnistymään seitsemän vuotta myöhemmin vuonna 2016.

Ensimmäiset laivarungot konehuoneineen ja kansirakennuksineen tilattiin alihankintana Koreasta. LNG-käyttöisten Aframax-tankkerien osalta Hyundai Heavy Industriesin telakalta Ulsanista ja arktisten LNG-alusten osalta Samsung Heavy Industriesilta Pusanista. Ulsanissa oli silloin juuri rakennettu kuuden LNG-käyttöisen Aframaxin sarja Sovcomflotille. Suuret laivat rakennetaan Zvezdalla vaakasuoralla tasolla, jolla on horisontaaliset siirtolaitteet suureen uivaan telakkaan, jolla alihankintarungot saadaan nostettua kokoonpanotasolle keulaosien liittämistä varten ja takaisin vesille.

Telakan toiseen rakennusvaiheeseen kuuluu erillinen suuri kuivatelakka, jossa on ryhdytty kokoamaan arktisia LNG-aluksia. Toisen vaiheen on sanottu valmistuvan vuoteen 2025 mennessä.

Kesäkuun lopulla järjestettiin telakalla seremonia, jossa luovutettiin neljäs Aframax-tankkeri ”Akademik Gubkin” Rosneftille ja käynnistettiin ”Vostochny Prospekt” – säiliöaluksen tuotanto. Tämä tuotetankkeri rakennetaan PAO Sovcomflotille. Ensimmäinen Aframax ”Vladimir Monomakh” valmistui neljän vuoden rakentamisen jälkeen vuoden 2020 lopulla Rosneftille, sarjan toinen alus ”Vladimir Vinogradov” Rosneftille kaksi vuotta myöhemmin ja kolmas alus ”Okeanskij Prospekt” Sovcomflotille viime vuodenvaihteessa.

Kansainvälisten sanktioiden pysäytettyä alihankinnat Koreasta nähtäväksi jää miten ja milloin tilatun sarjan loput kahdeksan alusta saadaan rakennettua. Samsung ehti toimittaa kolmen LNG-aluksen rungot Bolshoi Kameniin ennen alihankintatoimitusten lopettamista. Zvezdan telakalla sanotaan nyt työskentelevän jo 5.000 henkeä. Telakan oli määrä rakentaa myös kolme ns. leader luokan 120 MW suurta atomijäänmurtajaa – sanktioista johtuen ensimmäisen toimitusta on lykätty yli viidellä vuodella 2030-luvun puoliväliin ja sarjan kahden seuraavan aluksen tilaukset on peruttu ja niiden sijaan rakennetaan Pietarissa kaksi Arktika-luokan lisämurtajaa. Leaderien vaativat akselinkannattajien ja peräsintukkien valut oli tilattu Ukrainasta ja niille on nyt etsitty uutta kotimaista toimittajaa. Venäjän hallitus on muutenkin käynnistänyt laajan tukiohjelman kotimaisten laivalaitteiden, mm. moottorien, valmistuksen käynnistämiseksi.

”Tänään teidän ansiostanne Venäjän siviililaivasto ja koko maa saavat lahjan, jonka merkitystä tuskin voidaan yliarvioida. Uuden sukupolven säiliöalus ”Akademik Gubkin” lähtee Bolshoi Kamenista. Ja toinen nimeltään ”Vostochnij Prospekt” on pantu alulle. Ne on suunniteltu täyttämään korkeimmat ympäristöstandardit. Valmistettu Zvezdan telakalla käyttäen kehittynyttä teknologiaa ”, sanoi pääministeri Mikhail Mishustin telakan juhlatilaisuudessa.

”Muutama vuosi sitten Venäjällä ei rakennettu niin suuria ja monimutkaisia aluksia. Kapasiteettia ei ollut. Nyt korkean teknologian klusteri, jolla on suuri potentiaali, kehittyy luottavaisesti Kaukoidässä. Nyt täällä työskennellään monimutkaisimpien tehtävien parissa, joita tarvitaan Koillisväylän kehittämiseen, ammattilaiset työskentelevät, käytetään uusimpia laitteita”, pääministeri korosti.

Akademik Gubkin, neljäs telakalla rakennettu alus Aframax-tyyppisten suurikapasiteettisten säiliöalusten sarjassa, toimitettiin asiakkaalle – Rosnefteflot JSC: lle, Rosneftin tytäryhtiölle.

IA-jääluokkaan vahvistetut Aframax-tankkerit on suunniteltu raakaöljyn ja öljytuotteiden kuljettamiseen rajoittamattomalla navigointialueella. Säiliöalus on 250 m pitkä, 44 m leveä ja sen kantavuus on 114.000 tonnia ja nopeus 14,6 solmua.

Hyundain Koreasta toimittamia Aframax-runkoja Zvezdan telakalla keulosien loppukokoonpanossa.
default

LNG-käyttöinen Aframax ”Akademik Gubkin” Zvezdan varustelulaiturissa ennen luovutusta Rosnfetille. Laiturin toisella puolella ensimmäinen Novatekin Arctic LNG 2 projektia varten rakennettava arktinen LNG tankkeri ”Aleksei Kosygin”. Tämän
valmistumisaikatulua telakka ei ole kertonut. Sen takana näkyy Zvezdan uusi kuivatelakka, jossa Aframax ja LNG-tankkeri rinnakkain ja vastaava pari varustelulaiturissa.

Ensimmäisen 120 MW Leader-jäänmurtajan valmistuminen on lykätty vuoteen 2035 ja sen kahden sisaraluksen tilaukset on peruttu – oletettavasti sanktioiden johdosta.

Krimin haltuunotetulla telakalla pyritään palaamaan lentotukialuksiin

Venäjä yrittää palauttaa haltuunottamalleen Kerchin Zaliv-telakalle Krimillä lentotukialusten rakentamista.

Krimin valloituksen jälkeen Venäjä on kansallistanut paikalliselle hallinnolle Kertshin Zaliv-telakan ja jatkanut laivojen rakentamista siellä. Telakalla on vuoden 2014 jälkeen rakennettu mm. kaksi arktista kaapelialusta, yksi meripelastusalus sekä muutama kevyt vartiolaiva. Venäjän mediatietojen mukaan rakenteille olisi jälleen pantu uusia helikopteritukialuksia. Tämä saattaakin pitää paikkansa, kun Venäjän varapääministeri Denis Manturov hiljattain teki vierailun telakalle. Mediatietojen mukaan jo vuonna 23900 telakalta on tilattu kaksi projektin 23900 mukaista ”maihinnousutukialusta” puolustusministeriölle. Manturovin lehdistölle antaman lausunnon mukaan valtio olisi rahoittamassa noin 400 miljoonan euron investointeja tälle nykyisin Boris Butomalle nimetyn telakan modernisointiin. Käynnissä oleva Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on taatusti häirinnyt rakentamista.

Kuvassa projektin 23900 ”hyökkäys-amfibioalus”, kahdelle Krimin Zaliv-telakalta tilatulle alukselle on jo annettu nimert ”Ivan Rogov” ja ”Мitrofan Moskalenko”.

Teksti ja kuvat Mikko Niini

Jaa artikkeli