Meriteollisuus ja sidosryhmät ovat koonneet strategisen tutkimusagendan vuosille 2025-2035, joka määrittelee alan tutkimuksen suuntaviivat.
– Agendan mukaan Suomessa toimii menestyvä ja kansainvälinen meriteollisuusverkosto, joka kehittää vihreän siirtymän ja merenkulun automaation mahdollistavat tuotteet korkeaa teknologiaa hyödyntäen, agendaa kokoamassa olleet Meriteollisuuden toimitusjohtaja Elina Andersson ja Mervi Pitkänen toteavat.
– Verkoston kilpailukykyä tuetaan pitkäjänteisellä, monitieteellisellä tutkimus- ja kehitystyöllä, jonka perustana on korkeatasoinen meritekninen koulutus ja kansainvälinen tutkimusyhteistyö.
Tutkimusagendan valmistelu käynnistyi viime vuonna laajamittaisella kyselyllä. Kyselyn tuloksia avattiin tammikuussa 2024 workshopissa, johon osallistui 50 henkilöä.
– Lähdimme hakemaan teemoja ja niiden sisältöjä ja tavoitteita. Workshopissa syntyi hyviä teemakohtaisia visioita ja niitä työstettiin koko kevät teemakohtaisissa pienryhmissä. Meillä oli kolme pienryhmää teemaa kohti ja niissä keskusteltiin syvällisemmin asiantuntijoiden kanssa siitä mitä nämä teemat pitävät sisällään, Pitkänen kuvailee prosessia.
Pienryhmissä syntyikin listauksia merkittävimmistä asioista, joihin agendassa pitää keskittyä.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Huhtikuussa 2024 järjestettiin tulevaisuusworkshop, jossa pohdittiin miltä tulevaisuus näyttää ja minkälaisia ”mustia joutsenia” saattaa tulla eteen, eli yllätyksellisiä ilmiöitä ja tapahtumia, jotka ovat hyvin epätodennäköisiä, mutta toteutuessaan niiden vaikutukset ovat merkittäviä.
Prosessin aikana muodostui visio vuoteen 2035, jonka mukaan Suomen meriteollisuus johtaa älykkäiden ja ympäristöystävällisten tuotteiden ja palvelujen kehitystä ja toimitusta merenkulun ja muiden merellisten teknologioiden liiketoimintojen tarpeisiin.
Suomessa toimii hyvin menestyvä ja kansainvälinen verkosto, joka kehittää vihreää siirtymää ja merenkulkua automaation mahdollistavat tuotteet, hyödyntäen korkeaa teknologiaa.
Verkoston kilpailukykyä tuetaan pitkäjänteisellä ja monitieteellisellä tutkimus- ja kehitystyöllä, jota tukee korkeatasoinen meritekninen koulutus ja kansainvälinen tutkimusyhteistyö.
Edelliseen tutkimusagendaan verrattuna löysimme uusia visioita ja tulokulmia, joissa korostui uudenkaltainen dynaaminen tekeminen, Pitkänen kuvailee. Myös Business Finlandin uudet veturiohjelmat ovat tuoneet kehittämiseen uudenkaltaista ekosysteemien kattavaa kehitysdynamiikkaa.
Tutkimusagendan pääteemat
– Strategisessa tutkimusagendassa korostuvat kolme pääteemaa: älykäs meriteollisuus, kestävä meriteollisuus sekä tehokas ja kilpailukykyinen meriteollisuus. Turvallisuus poikki leikkaa kaikki teemoja ja toistuu niiden sisällä.
Älykkäässä meriteollisuus teemassa tavoitteena, että olemme edelläkävijä älykkäissä laivoissa ja ratkaisuissa. Ala tuottaa optimoituja ja älykkäitä ja kyberturvallisia tuotteita sekä mahdollistaa korkean autonomiatason alukset dataa ja tekoälyä hyödyntäen.
Kestävä meriteollisuus kehittää ja tuottaa kestävät tuotteet ja palvelut ympäristöystävällisesti ja vastuullisesti läpi koko toimitusketjun. Hiilineutraalit ja vähähiiliset energialähteet ovat laajasti käytössä, ja niitä on tutkitusti turvallista käyttää. Luonnon monimuotoisuus huomioidaan suunnittelussa ja elinkaaren aikana.
Suomen meriteollisuus tunnetaan maailman innovatiivisimmista risteilyaluksistaan, autolautoistaan, jäänmurtajistaan sekä erikoisaluksista myös ankariin olosuhteisiin. Kilpailukykyä ja tehokkuutta vahvistetaan edelleen kehittämällä innovatiivisia konsepteja, tehostamalla suunnittelu- ja valmistusprosesseja sekä meritekniikan osaamista, johon kohdistuu tulevaisuudessa uusia vaatimuksia, jotka johtuvat monista tekijöistä, kuten ilmastonmuutoksesta, teknologian kiihtyvästä kehityksestä ja kansainvälisistä sääntelymuutoksista.
Arktisen osaamisen, tutkimus- ja kehitys korostuu entisestään ja vahvistetaan tätä maailman johtavana arktisen meriteknologian tutkimus-, innovaatio- ja koulutusmaana. Alan osaaminen tukee myös Suomen huoltovarmuutta. Suomen meriteollisuus osallistuu innovatiivisten merituuliratkaisujen ja muiden uusiutuvien energiaratkaisujen kehittämiseen vaativiin ja ankariin olosuhteisiin.
Tiekartta vuosien 2030-2035 tavoitteista
– Tiekartta kertoo mihin Meriteollisuuden pitäisi päästä vuosiin 2030 ja 2035 mennessä. Osa asioista toteutuu nopeammin, osaa kehitetään edelleen ja osa vaatii jatkuvaa kehittämistä.
Tiekarttaan on kirjattu myös tekoälyn nopea kehitys.
Odotetaan, että vuoteen 2035 mennessä AI nopeuttaa radikaalisti suunnittelua, mutta ihmisen rooli on edelleen merkittävä työn oikeellisuuden ja toteutettavuuden analysoinnissa.
Monet asiat ovat niin isoja, että ne edellyttävät monen tekijän yhteistyötä, jotta kehitys menee eteenpäin. Hiilineutraalin ja vähähiilisten energialähteiden käyttöönotto vaatii osaamista niiden vaikutuksista laivakonsepteihin, niiden turvallisuusvaikutusten huomioimisesta jo suunnittelusta ja teknologian kehittämisestä lähtien, aina käyttöönottoon operointiin saakka.
– Agendassa on hienoja uusia avauksia, jotka perustuvat suomalaiseen vahvaan ydinosaamiseen. Arktinen osaaminen on noussut uudelleen hienosti yhdeksi kärjeksi, Pitkänen kuvailee.
Teksti Kari Martiala
Kuvat Meriteollisuus