Roottorit lisäävät työntövoimaa ja vähentävät polttoaineen kulutusta aluksen matkoilla Tyynenmeren halki. Lue juttu Norsepowerista ja sen alkutaipaleesta.
Vuoden 2024 puolivälistä alkaen Dietrich Oldendorff kuljettaa teräksen valmistuksessa tarvittavaa hiiltä Vancouverin satamasta yli Tyynenmeren. Roottoripurjeiden asennuksen ja muiden päästöjen säästötoimenpiteiden odotetaan vähentävän aluksen päästöjä 55 %, mikä vastaa yli 17 000 tonnin hiilidioksidipäästöjen poistamista vuodessa. Teck ja Oldendorff ovat tehneet yhteistyötä toimitusketjun päästöjen vähentämiseksi marraskuusta 2021 lähtien. Yhteistyön on arvioitu vähentäneen jo 115 000 tonnia CO2-päästöjä.
Asennus on ensimmäinen roottoripurjeiden käyttöönotto Oldendorffin 180 oman ja 750 operoimien alusten laivastossa.
– Tämä kumppanuus tuulivoiman hyödyntämiseksi merenkulussa vähentää merkittävästi Teckin hiilijalanjälkeä ja edistää vihreiden liikennekäytävien kehitystä, sanoo Teckin toimitusjohtaja Jonathan Price.
– Teck on sitoutunut tekemään yhteistyötä asiakkaiden ja toimittajien kanssa päästöjen vähentämiseksi toimitusketjussaan osana ilmastostrategiaamme.
Patrick Hutchins, Oldendorff Carriersin toimitusjohtaja, korosti puolestaan myös kumppanuuden merkitystä ja tuulivoiman hyödyntämisen etuja Tyynenmeren ylittävässä liikenteessä.
– Olemme innoissamme voidessamme hyödyntää tuulivoimaa Tyynenmeren liikenteessä yhdessä Teckin kaltaisen tulevaisuuteen suuntautuneen kumppanin kanssa. Hiilettömän toimitusketjun saavuttaminen edellyttää yhteistyötä ja yhteistoimintaa, ja olemme valmiita tekemään tarvittavat yhteiset investoinnit mielekkäiden päästövähennysten saavuttamiseksi. Historialliset säätiedot neljältä vuosikymmeneltä osoittavat tuulienergian varmuuden Tyynenmeren luoteisosan ja Aasian välisessä liikenteessä, ja olemmekin varmoja, että tämä ratkaisu tulee olemaan menestys, Hutchins sanoi.
Osana sitoutumistaan kestävään kehitykseen hankkeessa käytetyt roottoripurjeet on rakennetaan osittain kierrätysmateriaaleista, noin 342 000 muovipullosta.
Tuulivoiman lisäksi Teck ja Oldendorff ovat sopineet myös myös biopolttoaineen käyttökokeilusta toisella irtolastialuksella osana jatkuvaa pyrkimystä vähentää päästöjä.