Kvarken Linkin uuden aluksen rakentamisen käynnistymistä juhlistettiin telakalla maanantaina 16.9. perinteisellä steel cutting -seremonialla.
Kvarken Linkin uusi alus on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva. Tallinkin tuleva shuttle-alus tulee kuitenkin olemaan vielä merkittävästi suurempi. Sen suunnittelutyöt jatkuvat samaan aikaan nyt aloitetun aluksen rakentamisen kanssa. Nyt käynnistyneen rakentamisen työllistämisvaikutus on merkittävä, 800 henkilötyövuotta. Kiireisimmillään aluksen parissa työskentelee arviolta 500 henkilöä.
– RMC:n tavoitteena on olla Euroopan johtava matkustaja-autolauttojen rakentaja, ja Kvarken Linkin ja Tallinkin alusten rakentaminen luovat tälle hyvää pohjaa. Meillä onkin nyt erittäin hyvä vauhti päällä telakalla ja vuodesta näyttää tulevan taloudellisesti hyvä. Luonnollisesti jatkamme myös uusien mahdollisten laivatilausten kartoittamista samalla, kun olemassa olevat sopimukset siirtyvät tuotantoon, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa toteaa.
Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan omistaman Kvarken Linkin uusi alus tulee kulkemaan Vaasan ja Uumajan väliä. Uuteen alukseen mahtuu 800 matkustajaa ja siinä on 1500 kaistametriä tilaa rekoille ja matkustajien ajoneuvoille. Rakentamisen kanssa samaan aikaan tehdään myös laivan varustelusuunnittelua.
Aluksesta tulee erittäin ympäristöystävällinen, ja kyseessä on maailman ensimmäinen autolautta, jolla on Clean Design -luokkamerkki.
– Luokituslaitos DNV GL:n myöntämä Clean Design luokkamerkintä viestii RMC:n tavoitteesta olla mukana kehittämässä merenkulkualalle entistä puhtaampia polttoainevaihtoehtoja ja teknologiaratkaisuja.
Matkustaja-autolauttaan tuleva hybridisähköjärjestelmä ja matkustaja-autolautoille harvinainen sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä tekevät aluksesta ympäristöystävällisimmän tällä hetkellä rakenteilla olevista RoPax-aluksista.
– Kyseessä on toistaiseksi ympäristöystävällisin alus omassa luokassaan. Polttonaineena se tulee käyttämään pääosin nesteytettyä maakaasua LNG:tä. Lisäksi uudessa aluksessa voidaan hyödyntää Vaasassa tuotettua biokaasua ja liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä.
Aluksen kölinlasku tapahtuu näillä näkymin alkuvuodesta 2020 ja valmis alus luovutetaan tilaajalleen keväällä 2021.

Lisää aiheesta:
Wasalinen laivaan tulee Wärtsilän Nacos Platinum -navigointijärjestelmä
Teksti: Vaula Aunola