Nyt myönnetyn apupaketin tarkoitus on turvata telakkayhtiön selviytyminen lyhyellä tähtäyksellä eli kolmen seuraavan kuukauden aikana. Saksan hallituksella on taskussa isompikin suunnitelma, jolla elvytetään koronapandemiasta kärsineitä telakoita ja muiden alojen yrityksiä. Näissä suunnitelmissa MV Werftenin arvellaan saavan 600 miljoonaa dollaria lisää liittohallituksen koronatukea.
MV Werften perustettiin 2016, jolloin malesialaisen Genting Groupin tytäryhtiö Genting Hong Kong osti itäisestä Saksasta Wismarin, Rostockin ja Stralsundin telakat. Sen jälkeen MV Werften on rakentanut risteilyaluksia Gentingin joki- ja valtameriliikenteeseen.
Kolmen ensimmäisen vuoden aikana Genting on investoinut telakoidensa modernisointiin yli 250 miljoonaa dollaria. Rahaa on käytetty muun muassa isojen alusten täysimittaiseen kokoonpanohalliin, laitureiden pidentämiseen, hitsauslinjojen parantamiseen sekä uuteen hyttitehtaaseen, Marex kirjoittaa.
Heti perustamisensa jälkeen 2016 MV Werften alkoi rakentaa kolmea jokiristeilyalusta Crystal Cruisesille. Jokialukset luovutettiin 2017 ja seuraavana vuonna MV Werften aloitti kahden jättikokoisen risteilyaluksen rakennushankkeen. Nämä 204 000 bruttotonnin Global Class -luokan alukset on tilannut Gentingin toinen tytär Dream Cruises.
Korona sekoitti pakan kaikilla telakoilla
Viime maaliskuussa iskenyt koronapandemia pakotti muiden laivanrakentajien tapaan myös MV Werftenin sulkemaan telakkansa, alun perin neljäksi viikoksi. Huhtikuussa telakkayhtiö ilmoitti, että tuotanto jatkuu vasta sitten kun jakelukanavat toimivat kunnolla ja kun matkustusrajoitukset eivät häiritse laivojen rakentamista. Tuotantoa on tiettävästi kokeiltu ajaa osittain ylös toukokuussa uusien hygieniasääntöjen puitteissa.
MV Werftenin piti jo alkuvuonna luovuttaa myös Crystal Cruisesin uusi ekspeditiolaiva eli seikkailuristeilijä, jonka toimitus on jäänyt pahasti koronaviruksen jalkoihin. Mainitut Dream Cruisesin jättiristeilijät on alun perin suunniteltu luovutettaviksi vuosina 2021 ja 2022.
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että tuotannon jatkumisesta ei ole vieläkään selvyyttä. Rakenteilla olevien alusten luovutusajoistakaan ei ole muuta tietoa kuin se, että Crystal Cruises on jo aiemmin kertonut ottavansa ekspeditioaluksen käyttöön vasta tämän vuoden lopussa.