Laivanrakennusyhtiö MV Werftenin omistaja on malesialaisen monialayhtiö Genting Groupin tytäryhtiö Genting Hongkong. Viime mainittu taasen on vuosien varrella investoinut yli kaksi miljardia euroa entisen Itä-Saksan telakoihin ja niiden suorituskyvyn ajanmukaistamiseen.
MV Werften omistaa muun muassa Rostockin, Stralsundin ja Wismarin telakat. Genting HK:n tilaukset jättimäisestä risteilyalus m/s Global Dreamista ja ekskursiolaiva m/s Crystal Endeavourista ovat tuoneet näille telakoille suoraan ainakin 3 000 vakituista työpaikkaa sekä alihankintaketjuihin tuhansia uusia töitä, aina Suomea myöten.
Ennen oman telakkayhtiön ostamista Genting HK on sitä paitsi vuosien saatossa tilannut Saksasta 22 risteilyalusta, joista suurimman osan on rakentanut Suomessakin hyvin tunnettu Meyer Werft. Saksan poliitikoilla ja virkamiehillä on kaikki hyvät syyt pitää Genting HK:ta pitkäaikaisena ja luotettavana kumppanina: siis muitakin syitä kuin se, että Kaukoidän sijoittajat pelastivat itäisen Saksan laivanrakennuksen vuonna 2016 ostamalla kolmen mainitun telakan ryppään.
Sijoittajien ja julkisen vallan likeisiä välejä kuvaa sekin, että ostaessaan Nordic Yardsin konkurssikypsät telakat yhtiö nimesi uuden telakkayhtiön MV Werfteniksi. MV on lyhenne Mecklenburg-Vorpommernin osavaltion nimestä.
Saksan suurimpia julkisen vallan tukipaketteja
MV Werftenin toimitusjohtaja Peter Fetten myöntää, että nyt kerrottu julkinen telakkatuki on yksi Saksan suurimmista koronakriisin aiheuttamista tukipaketeista. Hän huomauttaa samalla siitä, miten GHK on esimerkillinen sijoittaja, joka luottaa paikallisiin johtajiin ja EU-alueen työntekijöihin telakoillaan.
– MV Werften on aiemmin rakentanut Crystal Cruisesille neljä luksusluokan jokialusta, jotka on valittu omassa sarjaan Euroopan tasokkaimmiksi jokilaivoiksi. Nyt viimeistelemme samalle varustamolle m/s Crystal Endeavouria, josta tulee jälleen uuden tasoinen napamerille luokitettu seikkailuristeilijä, Fetten sanoo Seatrade Cruise Newsille.
Telakkayhtiön talousjohtaja Carsten Haake sanoo, että koronpandemia on pysäyttänyt muiden varustamoiden tapaan myös GHK:n risteilytoiminnot. Haake huomauttaa, että Saksan liittohallitus perusti WSF (Wirtschaftsstabilisierungsfonds) -rahaston viime maaliskuussa nimen omaan tätä tarkoitusta varten eli auttamaan koronakriisistä kärsiviä yrityksiä jatkamaan toimintaansa ja pelastamaan niiden työpaikat.
MV Werftenin jättihanke tuo 500 miljoonan arvosta työtä Suomeen