Rauman telakkaa operoivan RMC:n liikevaihto vuonna 2022 oli 143,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski hieman viime vuoden 154,2 miljoonasta eurosta. Tilikauden tulos oli 29 907 608,18 euroa tappiollinen (2021: -58 404 096,49 €), ja tilikauden päättyessä konsernin omavaraisuusaste oli 40,5 prosenttia.
– RMC:lle viimeiset pari vuotta ovat olleet vaikeita ja on selvää, että näin ei voi jatkua. Ulkoiset haasteet ovat toki olleet hankalia usealle toimijalle. Se, mihin voimme itse keskittyä ja vaikuttaa, on oman toimintamme kehittäminen parhaaksi mahdolliseksi. Kannattavuuden palauttamiseksi olemme aloittaneet strategisen muutosohjelman, RMC:n hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson kommentoi tulosta.
Korona ja keväällä alkanut Venäjän hyökkäyssota vaikeuttivat työvoiman ja materiaalien saatavuutta ja nostivat teräksen hintoja. Teräsmarkkinoiden ennakoimaton tilanne muun muassa pysäytti telakan lohkotuotannon muutamaksi kuukaudeksi, ja sen täyttä kapasiteettiä päästiin hyödyntämään vasta kesällä.
Korvettien tuotanto alkaa loppuvuodesta
Haastavasta vuodesta huolimatta RMC:n projektit edistyivät. Viime joulukuussa yhtiö luovutti kolmannen uudisrakennuslaivansa MyStarin Tallink-varustamolle.
RMC aloitti myös Tasmanian ja Australian väliseen liikenteeseen menevien sisarlaivojen tuotannot helmikuussa ja joulukuussa. Ensimmäisen laivan kölinlaskua juhlittiin lokakuussa.
Telakan uuden monitoimihallin tuotantotilat otettiin käyttöön vuoden 2023 tammikuussa, ja hallin toimistotilat valmistuivat maaliskuussa. Hallissa rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa Merivoimien Laivue 2020 -hankkeen neljä monitoimikorvettia.
Korvettien tuotanto aloitetaan tämän vuoden loppupuolella. Terästyöt alusten prototyyppilohkoon on jo saatu valmiiksi, ja niistä on kerätty kokemuksia tulevia lohkoja varten. Alusten valmistumisen jälkeen hallissa voidaan rakentaa viranomaisaluksia.
Hallin lisäksi RMC on tehnyt Laivue 2020 -hanketta varten merkittäviä investointeja esimerkiksi terästuotantoon. Investoinnit viimeisteltiin vuoden 2022 keväällä. Hankkeeseen liittyen suunnitteilla on myös uusi laiturialueinvestointi.
Tilauskirjan arvo yli miljardi
RMC:n tilauskirjan arvo on 1,2 miljardia ja se ulottuu vuoteen 2028 asti. Tilauskirjassa on yhteensä kuusi alusta: neljä monitoimikorvettia Merivoimille ja sisaralukset TT-Line Companylle.
Yhtiön mukaan tilauskannan onnistunut toteuttaminen edellyttää muutosta RMC:n toimintatavoissa ja -rakenteissa. Yhtiön strateginen muutosohjelman tavoitteena on kirkastaa nykyinen verkostomainen toimintastrategia entistä toimivammaksi.
– Kuluva vuosi on käänteentekevä, ja meillä on kaikki edellytykset ja mahdollisuudet nousta kannattavaksi. Strateginen muutosohjelma on hyvää vauhtia käynnissä ja ensimmäisiä kehitysaskelia on jo tehty, Stig Gustavson toteaa.
RMC uusi organisaatiorakenteensa
Yhtiöllä oli vuoden 2022 lopussa yli 210 työntekijää. RMC aloitti muutosneuvottelut henkilöstönsä kanssa tammikuussa. Neuvottelujen alkaessa RMC:llä arvioitiin, että suunnitellut toimenpiteet voivat mahdollisesti johtaa enintään 20 toimihenkilön työsuhteen päättämiseen. Neuvottelujen päätyttyä lopullinen henkilöstövähennys jää alle ilmoitetun. Vähennykset toteutetaan erilaisin keinoin mukaan lukien irtisanomiset ja eläköitymiset.
Muutosneuvotteluiden ja uudelleenjärjestelyn lopputuloksena yhtiössä astui maaliskuussa voimaan uusi organisaatiorakenne, joka vastaa paremmin tilauskannan tarpeisiin.
Yhtiön toiminta jaetaan kahteen selkeään liiketoiminnalliseen vastuualueeseen: viranomaisalukset ja kauppalaivat. Liiketoiminta-alueilla on tulosvastuu toteuttamistaan projekteista. Uudistuksen myötä vastuut ja työnjako selkeytetään, kustannusten ja aikataulujen hallintaa parannetaan ja projektien resurssointia vahvistetaan.
RMC:n hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi Mika Niemisen 16.3.2023 alkaen. Toimitusjohtaja Mika Heiskanen siirtyy urallaan eteenpäin Royal Caribbean Groupille.
Vaula Aunola