Mutta miten inkoolaisesta maatalon pojasta oikein tuli Suomen Maerskin toimitusjohtaja?
”Kauppaopiston jälkeen päädyin myymään traktoreita. Se ei oikein kiehtonut. Kuulin sitten kiinnostavista rakennusprojekteista, joissa vietiin sairaalatarvikkeita arabimaihin ja rakennettiin sinne sairaaloita. Soitin suoraan toimitusjohtajalle ja sitten olinkin jo aika lailla matkalla Libyaan.”
Libyan jälkeen tuli Saudi Arabia, joissa molemmissa työpaikoissa vastuuna olivat kuljetukset ja tullaukset, ja muutaman vuoden jälkeen Michael Enberg palasi Suomeen takaisin vahvana logistiikan käytännön asiantuntijana. Ura laivameklarina käynnistyi Granell Shippingillä, ja jatkui Finnwheelsillä sekä Finnexpressillä sekä ASG Overseasilla. Scan-Shippingin toimitusjohtajuus alkoi vuonna 1991. Miccen 20-vuotisen työsaran aikana Scan-Shipping yritysryhmä kasvoi Suomessa muutaman henkilön firmasta 90 työntekijän yritykseksi, joka hoiti myös MSC:n, APL:n ja UASC:n agentuureja.
Kaikki tuntevat toisensa
”Tämä ala on ihmisistä kiinni. Uskottavuus syntyy siitä, että tuntee asiat ja ihmiset kaikilla tasoilla. Pitää uskaltaa mennä tarpeeksi korkealle, mutta pitää tietää myös mikä toimii käytännön tasolla. Ostajan kanssa pääsee pidemmälle, kun myyjä tietää, mitä heidän ylin johto haluaa ja samalla myös tietää miten asia kannattaa organisoida ruohonjuuritasolla.”
Tietyn ikäiset laivameklarit tuntuvat tuntevan kaikki toisensa. Miccekin luettelee koko joukon nykyisiä toimitusjohtajia, joita hän on vuosien mittaan ollut palkkaamassa eri yrityksiin. Yritykset ovat vaihdelleet, mutta henkilöt ovat pysyneet.
Suomessa konttikuljetukset alkoivat vallata markkinoita 1980-luvulla. Agentuurit vähenivät 90-luvulla ja kansainväliset varustamokonsernit tulivat Suomeen omilla nimillään. Varustamo ala konsolidoitui ja suurteollisuuden merikuljetukset keskittyivät globaaleille toimijoille.
Maersk Finland
Vuonna 2010 Michael Enberg aloitti Maersk Finlandilla. Tavoitteena oli koko ajan toiminnan kasvattaminen ja tehostaminen, jossa onnistuttiin hyvin. Henkilöstön määrä väheni puoleen samaan aikaan kun liikevaihto ja volyymit kolminkertaistuivat. Toimitusjohtajan työ varustamoalalla on kuitenkin nykyisin entistä enemmän vaikuttamista konsernin sisällä kuin ulospäin asiakkaiden suuntaan, mikä on valitettavaa.
”Jos saisin diktaattorina päättää, niin tekisin alan fiksummaksi. Tämä on varsin vanhoillista toimintaa. Sähköiset konossementitkin ovat vasta tulossa.” Maersk onkin mukana konttivarustamojen yhdistyksen eli Digital Container Shipping Association (DCSA) toiminnassa. Yhdistys julkaisi viime vuoden lopussa sähköisen ”Bill of Ladingin” standardin.
Suomen markkinat
”Suomi on pieni markkina, ja rahtitasot ovat olleet matalat. Me emme ole maailman mittakaavassa sen takia kovin kiinnostavia. Suomeen tuodaan tyhjiä kontteja viennin tarpeisiin, mutta kun jossain muualla kontista saa enemmän tuottoa, sitä ei enää tuoda Suomeen. Suomi on varustamoiden pääsatamista kaukana ja konttien kiertoaika maksaa.”
”Konttisatamia on Suomessa liikaa, lastivirtoja pitäisi keskittää. Se olisi pitemmällä tähtäimellä myös teollisuuden etu ja varmistaisi suomen kilpailukyvyn. Päättäjiltä odottaisin enemmän porkkanoita muutoksiin kuin keppiä. Ja sitten ne väylämaksut. Koska väylämaksu on aluskohtainen, uudelle aluksella tulee täällä aina lisämaksu. Se haittaa aluskaluston tehokkaampaa käyttöä ja lisää kustannuksia.”
”Aikuiseksi en aio tulla”
Kansainvälisten varustamojen Suomen tytäryhtiöt ovat Suomen Laivameklarit ry:n jäseniä. Mitä pieni liitto voi antaa suurille yrityksille?
” On hyvä, että joku taho seuraa paikallista päätöksentekoa ja vaikuttaa tästäkin näkökulmasta. Ulkomaisten varustamojen asiakas on kuitenkin suomalainen viejä ja tuoja. Heidän ja varustamoiden intressit ovat monesti samat. Toivon, että liitto voi yhä enemmän olla pienen jäsenyrityksen apuna. Tarvitaan jonkinlainen neuvoa-antava taho, joka ottaa selvää asioista ja ohjaa jäseniään tiedonlähteille.”
Michael Enberg jäi pois Maersk Finlandin toimitusjohtajan tehtävästä helmikuussa 2020.
”Se oli hyvä hetki. Nyt on aikaa miettiä, mikä minusta tulee isona. Aikuiseksi en aio tulla.”
Teksti: Sari Turkkila
Laivameklarien 100 v. juhlavuoden kunniaksi Navigator julkaisee meklarien historiasta ja tästä päivästä kertovan juttusarjan.
Aiemmin julkaistut:
”Sokeri, suola ja pippuri” – sisävesiagenttina Saimaalla
Lisää tarinoita meklareiden työstä löytyy Suomen Laivameklareiden historiasivuilta. Mukana ovat mm. laivameklari Kari Koivun ja laivameklari Nils Österbergin työurasta kertovat artikkelit