”Liikenneala on suuressa murroksessa. Digitalisaatio, automatisaatio, jakamistalous ja uudenlaiset palvelut muuttavat liikennemarkkinoita kaikkialla maailmassa”, sanoi Trafin pääjohtaja Kari Wihlman 14.10.2016 järjestetyssä Trafi 2016 -sidosryhmätilaisuudessa Finlandia-talolla.
”Me Suomessa olemme eturintamassa mahdollistamassa muutosta, sillä liikennekaari muuttaa, jopa mullistaa liikennettä koskevaa ajattelu- ja toimintatapaa. Liikennealan murroksessa on kyse paitsi digitalisaatiosta, myös kilpailukyvystä, kasvun ja työllisyyden mahdollistamisesta sekä liikenteen päästöjen vähentämisestä”, Wihlman totesi.
Trafi panostaa omalta osaltaan digitalisaation edistämiseen, sääntelyn sujuvoittamiseen ja erilaisten kokeilujen tukemiseen. Toimijoiden vastuullisuus on avainasemassa uuden luomisessa, viranomaisen roolina on tukea ja luottaa, ei pelkästään säädellä toimintaa.
Trafi mahdollistaa eri liikennemuotojen automatisoinnin kokeiluja luvin sekä oikeudellisen tarkasteluin. ”Liikenteen automatisoinnissa on maailmalla käynnissä kilpajuoksu ja olennaista on uusien liiketoimintamahdollisuuksien havaitseminen ja hyödyntäminen”, sanoi Wihlman.
Tulevaisuudessa tiedon merkitys kasvaa entisestään
Digitalisaatio läpäisee lähivuosina koko liikennejärjestelmän. ”Big Data, avoin data, MyData, paikkatieto, kaikki perustuu tietoon. Tieto viidentenä liikennemuotona näkyy ja kuuluu kaikkialla. Ja sitä tarvitaan kaikkialla”, painotti Wihlman tiedon merkitystä puheessaan: ”Trafi aloittaa mm. ensi vuonna kokeilun, jossa virtuaalinen ajokortti olisi käytettävissä älypuhelimella.”
Trafi panostaa tiedon tuotteistamiseen ja tukee alan toimijoita mm. julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöfoorumissa, Liikennelabrassa. ”Tieto on liikennejärjestelmän polttoaine, erityisesti tulevaisuudessa”, totesi Wihlman.
Oikea asenne ja uudet ajattelutavat avaimet menestymiseen myös tulevaisuudessa
Toimijat, jotka nappaavat rohkeasti kiinni tulevaisuuden mahdollisuuksista, menestyvät. ”Trafi tukee ja kannustaa liikennejärjestelmän toimijoita tekemään liikenteestä turvallista, sujuvaa ja kestävää. Hyvä asenne ja uudet ajattelutavat, kuten esimerkiksi liikennekaari mahdollistavat suomalaisen liikennejärjestelmän säilymisen kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa ”, summaa Wihlman.
Minkälainen liikennejärjestelmä sitten on tulevaisuudessa? Yhteen ajatushahmotelmaan, Trafin liikennemuotojohtajien mietteisiin voi tutustua Trafin uudessa julkaisussa Liikenteen tila 2030.
Trafi 2016 -tilaisuus keräsi Finlandia-
Tilaisuutta voi seurata Twitterissä hashtagilla #Trafi2016