Finnpilot Pilotage Oy järjesti juhlavastaanoton 10.10. Helsingin Katajanokan Kasinolla luotsauksen pitkän historian kunniaksi. Juhlapuheessaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner korosti, että luotsauksella on hyvin tärkeä rooli merenkulussa tänä päivänäkin. Finnpilot Pilotage Oy:n toimitusjohtaja Matti Pajula kertoi, että Suomen aluevedet ovat maailman haastavimmat.
Suomalaisen luotsaustyön virallisena perustamisasiakirjana pidetään Kaarle Xl:n 19.9.1696 antamaa luotsilaitosasetusta.
– Luotsaus on vanha toimiala. Suomessakin virallisesti jo 320-vuotias, mutta ilokseni voin todeta, että se on vahvasti ajassa ja yhteiskunnan digitalisaatiokehityksessä mukana oleva toiminto, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoi juhlapuheessan.
– Luotsaus on modernin merenkulun sujuvan liikenteen palvelu. Se tarjoaa turvallisuutta ja tuottavuutta niin ympäristön kuin talouden näkökulmasta, Berner korosti.
Luotsien työ on ollut saaristolaisille aina 1970-luvulle asti elämäntapa, joka usein periytyi isältä pojalle. Luotsilaitos on Suomen vanhimpia edelleen toimivia organisaatioita.
Finnpilot Pilotage Oy:n toimitusjohtaja Matti Pajula kertoi, että Suomen aluevedet ovat maailman haastavimmat, rannikot ovat karikkoiset ja kaikki satamat jäätyvät lähes joka talvi. Tänä päivänä luotsit ovat erillisen koulutuksen saaneita kokeneita merikapteeneja.
Rennoissa tunnelmissa vietetyn tilaisuuden juonsi Peter Nyman (vas.) Finnpilotin toimitusjohtaja Matti Pajula totesi luotsausorganisaation toimivan hyvin modernisti vaikka ikää onkin kertynyt. – Apple esimerkiksi valitsi meidät ainoana suomalaisena yrityksenä ipadien käytöstä kertovaan kansainväliseen esittelyvideoon.
– Luotsi on yhä aluksen päällikön tärkeä paikallinen neuvonantaja. Olemme ylpeitä pitkästä historiasta, joka antaa vankan perustan nykyisen toiminnan kehittämiselle, Pajula totesi.
Tällä hetkellä Finnpilotin palveluksessa on yli 300 luotsauksen ammattilaista. Vuosittain luotsataan aluksia Suomen satamiin ja pois sieltä noin 25 000 kertaa, luotsausmatkat ovat yhteensä pituudeltaan yli 400 000 merimailia ja yrityksen liikevaihto on 37 miljoonaa euroa.
Luotsauksen historiaa
Samana päivänä julkaistiin myös John Nurmisen säätiön kustantama kirja Miehet merellä – hetkiä luotsauksen historiasta.
– Meille on ollut ilo ja kunnia olla mukana juhlistamassa perinteikkään ammattikunnan poikkeuksellisen kiinnostavaa historiaa, John Nurmisen Säätiön hallituksen puheenjohtaja, merenkulkuneuvos Juha Nurminen totesi.
Kirjan pääosassa ovat Suomen kuusi historiallista luotsipiiriä, ja teoksen luotsiasemien esittely keskittyy 1800-luvun puolivälistä 1900-luvun puoliväliin.
-Kirja tekee kunniaa luotseille, jotka ovat vuosisatojen ajan tehneet hengenvaarallista työtään säästä ja vuodenajasta riippumatta, merenkulkuneuvos, John Nurmisen Säätiön hallituksen puheenjohtaja Juha Nurminen totesi.
Miehet merellä kirjan toimituskunnan jäsen, kustannustoimittaja Ilkka Karttunen on hyvin tyytyväinen lopputulokseen. – Erityisen ihanaa oli käydä läpi vanhoja kuva-aarteita, joita kirjassa onkin paljon.
Näin kirjassa kuvataan luotsin elämää 1800-luvulla. ”Luotsin edellytettiin perinteisesti asuvan ja elävän luotsiaseman läheisyydessä. Purjehduskaudella luotsin oli oltava saapuvilla kutakuinkin jatkuvasti ja heidän oli asuttava luotsiasemalla. He saivat silloin asua kruunun rakennuttamassa vartiotuvassa. Rannikon luotsiasemien yhteydessä asui luotsin lisäksi myös hänen perheensä, ja talouteen kuului usein kasvimaita ja karjaa.”
Linkit:
www.apple.com/business/finnpilot/
Miehet merellä kirja on saatavilla kirjakaupoissa sekä tilattavissa John Nurmisen Säätiön verkkokaupasta.
Katkelmia kirjasta löytyy John Nurmisen Säätiön merellisestä Loki-verkkopalvelusta hakusanalla #miehetmerellä
teksti ja kuvat: Vaula Aunola