18.05.2018

Navigate 2018; Innovaatiot, uudet polttoaineet ja arktinen meri

Hiostavissa tunnelmissa vietetty Turun Navigate -messut keräsi kahteen messuhalliin noin 200 näytteilleasettajaa. Tunnelmat olivat niin näytteilleasettajien kuin kävijöiden keskuudessa varsin hyvät. Ala kaipaa selvästi tällaista yhteistä kohtaamispaikkaa.

– Matchmakingiin osallistui viime kertaa enemmän osallistujia. Yli 100 henkilöä kävi kahdenkeskisiä neuvotteluja. Tapahtuma oli siis tärkeä verkostoitumispaikka, Turun Messukeskuksen viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen kertoo.

Osallistujamaita oli noin 20. Paikalla vieraili muun muassa kansainvälinen toimittajadelegaatio. Monet yritykset ja tahot pitivät myös omia kokouksiaan tapahtuman aikaan.

Vierailijoita Turun Navigatessa kävi järjestäjien mukaan 1256, joka on aavistuksen verran enemmän kuin viimeksi.

Messuilla esiteltiin alan virettä niin paikallisesti kuin globaalistikin. Muutokseen kannustavat tulevaisuuden tuulet ja haasteet ovat moninaisia. Seminaaripuhujia oli kymmenittäin eri aloilta.
Aluejohtaja Tuva Flagstad-Andersson (DNVGL)toi esiin maailman megatrendejä. Populaation kasvu, Aasian alueen painoarvon kasvu, teknologia ja yhteydet, ja sääntöjen paineet luovat maailman megatrendejä. Viranomaisten kautta tuleva sääntely saa rinnalleen uuden liiketoimintaa muuttavan tekijän, kun asiakkaat vaativat tulevaisuudessa ympäristöystävällisyyttä.

– Viimeisten 20 vuoden aikana laivat eivät ole paljon muuttuneet, mutta 20 seuraavan vuoden aikana tulee valtavasti uutta. Tällaisia on esimerkiksi digitalisaatio, ympäristösäännökset, muotoilu, maalta käsin ohjailu, Flagstad-Andersson luetteli.

Laivan rakentamiseksi tarvitaan innovaatioita ja uudenlaisia ratkaisuja niin tekniikassa, tuotannossa kuin matkustajakokemusten välittämiseksi risteilijöiden rakentajille.

Juha Pennanen esittelee Rolls Roycen AI projektia (intelligent awarness).

Kaikki eivät osaa tehdä risteilyaluksia

CEO Jan Meyer valotti onnistumisen edellytyksiä telakan kannalta. Meyer on investoinut rajusti telakan infrastruktuuriin ja jatkaa edelleen. Mein Schiff -alukset ja Vikingin kaasukäyttöinen risteilijä sisältävät suuren joukon uutuuksia.

– Osa asioista on vaikea tehdä, eivätkä kaikki osaa. Siinä on mahdollisuutemme. Luotettavuus, nopeus ja asioiden eteenpäin vieminen. Kilpailijat eivät lepää ja uusia telakoita on syntymässä.

Laivojen rakentamisen virkistyminen tuo Turun alueelle monennäköistä positiivista haastetta. Tarvitaan uusi ratkaisuja kaupungin liikenteeseen ja rakentamiseen.

Telakoiden toimintatavat tuovat lisäarvoa kuten Rauma Marine Constructionia edustanut CEO Jyrki Heinimaa kertoi. Joustavuus, matala organisaatio ja verkostomainen tapa toimia on Rauman telakan vastaus kilpailun vaatimuksiin.

Turun ja lounaisen Suomen kovan nousukiidon pullonkaulana on muun muassa sopivan työvoiman löytäminen. Meyerin henkilöstöjohtaja Tapani Lankinen muistutti, että ala tarvitsee monenlaista väkeä. Insinöörien ja suunnittelijoiden lisäksi palomiehiä ja erilaisia avustavia tekijöitä. Ala työllistää nyt 30 tuhatta, mutta miten on viiden vuoden päästä?

– Me teemme enemmänkin pieniä uivia kaupunkeja, jossa tarvitaan hyvin monennäköistä osaamista teknisen syväosaamisen lisäksi, kuvaili Lankinen.

– Aasian maiden painetta vastaan meillä Suomessa on vahvuutena luovuus. Pystymme ajattelemaan out-of the-box, uskoi Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä, uskoi Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä.

Virtuaalisuunnittelulla päästään muokkaamaan vaikkapa komentosillan lay-outia.

Asiakaskokemukset ovat tärkeitä tiedon lähteitä

Koko risteilyala on runsaat 100 vuotta vanhaa ja voi sanoa lähteneen liikkeelle laajemmin vasta 1960-luvulla.

Janne Lietzen (Assosiate Vice President) RCCL:ltä kertoi, että Innovatiivisuus koskee koko yhtiön kulttuuria. Innovaatioita voidaan luoda monella tasolla lähtien tekniikasta. Turvallisuutta ja aktiviteetteja tulee jatkuvasti lisää laivoille. Asiakaskokemukset ovat tärkeitä tiedon lähteitä.

Entä mikä on tulevaisuuden polttoaine? Onko se LNG, hybridi, tuuli, aurinko, vety, biokaasu, ydinvoima vai joku muu.

Hienoista virettä on rahtilaivojen kysynnässäkin eikä öljyteollisuuskaan nuku, vaikka osa öljykentistä on odottavassa tilassa. Mikko Niini kertoi esitelmässään globaaleista kaasu- ja öljyalueista.

Mahdollisuuksia ne tarjoavat esimerkiksi jäänmurtarakentajille ja propulsiotekniikalle.

Finnlinesin tulevaisuuden suunnitelmia valotti traffic manager Blasco Majoranta, jonka mukaan laivojen pituutta lisätään ja propulsiotekniikkaa tehostetaan ja savukaasupesureiden asennusta jatketaan vanhoihin laivoihin. Tulevaisuuden alukseksi hän määritteli uuden muotoilun monikäyttöaluksen, joka on hybridi roro.

Karno Tenovuo Rolls Royce. Itämeri on hyvä koealusta automatisoiduille laivoille.

Tulevaisuus on kohtalaisen lähellä

Itse ohjautuvat automaattiset laivat ovat muutamassa vuodessa tulleet normaaliksi tavaksi miettiä merenkulun tulevaisuutta. Tulevaisuus on kohtalaisen lähellä, mikäli uskomme Rolls Roycen suunnitelmia.

– Yhden aluksen asettaminen liikennöintiin ei ole ongelma. Esimerkkejä löytyy maailmalta, mutta miten muuttaa koko logistiikan ajattelutapoja, kysyi senior vice president Karno Tenovuo.

Suomessa ollaan halukkaita muutokseen, mutta merenkulun kansainväliset säädökset voivat olla jopa 400 vuotta vanhoja, kertoi CEO Harri Kulmala (Dimecc).

Dimecc tarjoaa yrityksille mahdollisuuden liittyä tulevaisuuden ratkaisuja suunnittelevaan yritysten yhteiseen alan kehittämiseen. Mukaan pääsee maksulla, samoin kuin käyttämään Eurajoen Jaakonmeren koealuetta, vuoden logistiikkayrityspalkinnon saanut Rolls Royce suunnittelee Finnferriesin kanssa kokeita. Jaakonmerellä voi testata esimerkiksi yhteydenpitoa, simulaatiota tai laitteiden yhteistoimintaa.

Satamatoimintojen digitalisaatio törmää usein vanhakantaisiin ajatuksiin. Lisäksi esteenä on tietojen kaupallinen herkkyys. Tietoja ei helposti anneta muiden käyttöön.

Uutta tapahtuu kuitenkin sielläkin ja operaattorien toimintaa pyritään virtaviivaistamaan. Cargotecin senior manager Juho Mäntylä kertoi, että San Fransiscon satama pyrkii esimerkiksi päästöttömyydessä huippuun eli nollaan.

Satamat kiinnostavat suurta yleisöä. Raumalla järjestettiin avoimet ovet, jota käytti hyväkseen 3500 kaupunkilaista. Tarjottu lapskoussi eli purjelaivakaudelta peräisin oleva perinneruoka auttoi kenties asiaa. Sataman toiminnot laajenevat edelleen. Uusi konttisatama on 500 metriä pitkä, kertoi talouspäällikkö Ari Ahlfors.

Teksti Tero Elsilä
Kuvat Kari Martiala, Tero Elsilä

Jaa artikkeli