20.09.2016

Suomalaiset näyttävästi esillä SMM-messuilla Hampurissa

Hampurin SMM-messut ovat maailman johtava meriteknologian kansainvälinen katselmus. Tänä vuonna messuille osallistui 66 eri maasta 2200 näytteilleasettajaa, joista suomalaisia noin 70. Uudella halliosastolla laajentuneen messualueen kokonaispinta-ala oli lähes kymmenen hehtaaria, suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Tämä heijastelee alan kasvuodotuksia.

SM-messut

Hampurin SMM-messut ovat maailman johtava meriteknologian kansainvälinen katselmus. Tänä vuonna messuille osallistui 66 eri maasta 2200 näytteilleasettajaa, joista suomalaisia noin 70. Uudella halliosastolla laajentuneen messualueen kokonaispinta-ala oli lähes kymmenen hehtaaria, suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Tämä heijastelee alan kasvuodotuksia.

SMM-messut kokoavat joka toinen syksy Hampuriin maailman johtavat meriteknologia-alan yritykset ja asiantuntijat. Hampurin messut ovat oivallinen paikka tutustua alan uutuuksiin, tavata asiakkaita ja rakentaa verkostoja. Tämän vuoden uutuutena messuja edelsi päivän mittainen ajankohtaisseminaari “Maritime Future Summit”. Merenkulun tulevaisuutta käsitelleen seminaarin kuumimmat puheenaiheet olivat digitalisaatio, uudet polttoaineet ja laivojen energiatehokkuus sekä erityisesti miehittämättömät laivat ja autonominen merenkulku. Seminaarin suomalainen panelisti, Oskar Levander, esitteli 120-päiselle kuulijakunnalle Rolls-Roycen näkemyksiä merikuljetusten automatisoinnista ja miehittämättömien laivojen tulevasta esiinmarssista. Levander selosti miehittämättömän laivan kustannushyötyjä, mutta totesi samalla, että muutos ei tule tapahtumaan yhdessä yössä.

Myös Wärtsilän rohkeat tulevaisuuden visiot olivat seminaarissa esillä. Alan asiantuntijoista koostuva yleisö sai vakuuttavan kuvan suomalaisita merenkulun automaation ja digitalisaation sovellusten kehittäjänä. Suomalaisittain oli myös ilahduttavaa kuulla KfJ IPEX-pankin edustajan analyysi, jonka mukaan laivanrakennuksen parhaat näkymät ovat tällä hetkellä risteilijöissä ja matkustaja-autolautoissa.

Bernard Meyer ja TEM:n Petri Peltonen SMM-messut
Bernard Meyer ja TEM:n Petri Peltonen

Itse näyttelyn avajaispäivänä isoimman huomion nappasi Meyer Turku, joka julkisti kahden ison risteilijän kaupan Carnivalille. Team Finlandin osastolla avajaispäivän päätteeksi järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa vieraillut Bernard Meyer sai vastaanottaa onnitteluja ja kiittävia kommentteja. Uutinen nostatti luonnollisesti tunnelmia suomalaisten näytteilleasettajien ja messuvieraiden joukossa.

Sance Oy:n Johanna Tenovuo SMM-messut Hampurissa
Sance Oy:n Johanna Tenovuo

Meyer Turulle ja myös monelle ulkomaiselle telakalle suunnittelualihankintaa tekevän Sance Oy:n myyntijohtaja Johanna Tenovuo valitteli jo osaavan työvoiman rekrytointivaikeuksia. Raisiolaisyritys etsii paraikaa palvelukseensa mm. laivapuolen LVI-suunnittelijoita. Tenovuo arvioi alan tämän hetken näkymiä valoisiksi. Erityisesti risteilijäbuumi tuntuu ja myös Ropax-laivojen rakentaminen on saamassa uutta vauhtia.

Japanilaisomistukseen siirtynyt The Switch esitteli osastollaan kestomagneettitekniikkaan perustuvia moottori- ja generaattoriratkaisuja. The Switch’in marine-liiketoiminnan kehittämistä vetävä Mika Koli vakuutti, että suoravetoinen akseligeneraattori kaksitahtiseen pääkoneeseen yhdistettynä parantaa merkittävästi sähköntuotannon hyötysuhdetta ja alentaa polttoainekustannuksia sekä vähentää päästöjä. The Switch ja sen yhteistyökumppanina laivasähköjärjestelmiä toimittava WE Tech Solutions Oy arvioivat vientinäkymät lupaaviksi.

Rolls-Roycen Iiro Lindborg SMM-messut
Rolls-Roycen Iiro Lindborg

Rolls-Roycen Iiro Lindborg oli avajaispäivän antiin tyytyväinen. Uusia kontakteja oli syntynyt ja kiinnostus erityisesti RR:n ship intelligence -ratkaisuja kohtaan on kova. Lindborg arvioi, että suomalaiset ovat onnistuneet profiloitumisessa merenkulun digitalisaation ja älykkäiden ratkaisujen osaajina. Tähän kohtaan mainio asia Lindborgin mielestä on suomalaisen teollisuuden innovaatioita vauhdittamaan perustettu DIMECC Oy, jossa fuusioituivat innovaatioalustat FIMECC ja DIGILE. Meriteollisuuden puolella tämä työntöapu kannattaa hyödyntää.

Steerprop Oy:n tj Jussi Seppälä SMM-messut
Steerprop Oy:n tj Jussi Seppälä

Steerpropin, toisen raumalaisen potkurilaitevalmistajan, tuore toimitusjohtaja Jussi Seppälä pitää yrityksensä vahvuutena ketteryyttä ja kykyä joustaa asiakkaan tarpeiden mukaan. Joustavuutta kysytäänkin nykyisessä markkinatilanteessa, kun potkurilaittevalmistajien perinteinen symähammas, offshore-ala, ei investoi. Erikoisalusten rakentaminen kuitenkin jatkuu ja kasvuakin on näkyvissä mm. merelle rakennettavien tuulipuistojen lisääntymisen myötä.

Wulff Entre koordinoi perinteisen Finland Maritime paviljongin, johon tänä vuonna osallistui 29 suomalaisyritystä. Palaute messuilta on ollut erittäin positiivista. Kontakteja luotiin normaalimessuja enemmän ja paikanpäällä solmittiin ihan konkreettista kauppaa. Suomen osaaminen alalla on vahvaa ja paljon parjattua suomalaista markkinointiosaamistakaan ei sovi syyttää– brändäämiseen satsattiin messuilla, yritykset erottuivat positiivisesti ja ammattimaisesti edukseen.

Wulff Entren toimitusjohtaja Ninni Arion kertoo, että erityisesti risteilypuolen messut vetävät nyt todella hyvin ja varausaste niissä on korkea. Tällä hetkellä suomalaisen meriteollisuuden näkymät ovat näidenkin messujen perusteella vakaat, ja kysyntää osaamiselle on.

Teksti ja kuvat Sauli Ahvenjärvi

Jaa artikkeli