• Navigator
  • Mediatiedot
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa uutiskirje
  • Meriliikenne ja varustamot
  • Meriteollisuus
  • Satamat ja logistiikka
  • Turvallisuus ja ympäristö
  • Tutkimus ja koulutus
  • Nimitykset
  • Blogit
  • sivusto englanniksi

Päästökauppa nostaa merikuljetusten hintoja vai nostaako?

Viime aikoina on keskusteltu laajalti siitä, että päästökauppa nostaa merikuljetusten hintoja.

23.01.2024

Helsinki ja Tallinna luovat vihreää käytävää yhteistuumin: ”This is the only way forward“

10.10.2023

Onko saaripoikkeuksen käyttöönotto etu varustamoille? Entä suomalaiselle meriklusterille?

04.08.2023

Rajavartiolaitoksen aluskalusto uudistuu ja päivittyy – suorituskykyä useisiin tehtäviin ja kaikkiin olosuhteisiin

Rajavartiolaitoksella on käynnissä historiallisen suuri määrä aluskaluston uudistamiseen ja päivittämiseen liittyviä hankkeita. Alusten kustannustehokas käyttöikä viranomaiskäytössä on noin 30 vuotta, jonka johdosta Rajavartiolaitoksella on yleensä aina jokin aluksiin liittyvä uudisrakennus- tai päivityshanke käynnissä.

21.06.2023

Miksi konttialukset hidastavat ajonopeuttaan?

20.06.2023

Sataman tietoalustat palvelemaan myös yritysten välistä tiedonvaihtoa

02.05.2023

Meriklusterin kilpailukyvyn tekijät

Kilpailukyisen alueellisen meriklusterin mittarina voidaan pitää menestyvien alan yritysten määrää. Jotta nämä yritykset asettuvat ja myös pysyvät alueella, pitää alueenkin olla houkutteleva, eli sen tulee tarjota resursseja, kuten pääomaa, työvoimaa, osaajia ja alihankintamahdollisuuksia, sekä olla haluttava asuinalueena. Julkisella sektorilla on alueen houkuttelevuudessa merkittävä rooli.

28.03.2023

Suomen viennin riippuvuus merikuljetuksista laskee koko ajan – Miten tulevaisuudessa?

13.03.2023

Itämeren meriturvallisuuden kehitys, miten Ukrainan sota vaikuttaa?

21.02.2023

Tyrskyjä kympin kahvikupissa

Kympin kahvi on kauppalaivoilla työskentelevien päivämiesten puolivirallinen hengähdystauko. Vanhassa Raumassa kokoontuu maanantaisin ryhmä suolaveden ja auringon ahavoittamia herrasmiehiä nautiskelemaan kympin kaffeet.

03.02.2023

Yössä kohtaavat laivat

04.01.2023

Tuleeko joulupukki tänä vuonna?

22.12.2022

Mikä Itämerta likaa? Laivojen jätteet ja jätevedet

Saimme vähän aikaa sitten lukea, että John Nurmisen Säätiö ja Traficom käynnistivät hankkeen, jonka tavoitteena on tunnistaa Suomen satamissa käyvien kemikaalisäiliöalusten tankkien pesuun liittyvät haitallisimmat ja vaarallisimmat kemikaalipäästöt Itämereen. Samalla on tarkoitus löytää ratkaisuja sallittujen päästöjen vähentämiseksi.

01.12.2022

Luotsi turvaa laivaliikenteen Suomen satamiin kaikissa tilanteissa

28.11.2022

Onko meillä riittävästi resursseja muuttuvan merenkulun tutkimukseen?

10.11.2022

Ruorijengareita ja nappulanpainajia

Rauman merikoulua on pyöritetty yli 140 vuotta ja ”Lonsinmäen vesilyseo”, kuten pystökaafeettansa Vanhassa Raumassa hörppivät paikalliset oppilaitosta nimittävät, on ollut merikouluna nykyisellä paikallaan vuodesta 1969. Opetusta merenkulkijoille on tarjottu jo vuodesta 1880.

07.11.2022

Sinisen kasvun versot

03.10.2022

Tuuli tuo ja virta vie

01.09.2022

Mitä tapahtui Suomen merenkululle?

Avain Suomen merenkulun kehittymiseen on, että se nähdään omana kansainvälisesti kilpailukykyisenä teollisuudenalanaan, eikä vain vientiteollisuutta ja huoltovarmuutta tukevana toimintana. Eräitä osatekijöitä siihen ovat osaava ja riittävä työvoima, suotuisa merenkulkua tukeva elinkeinopolitiikka ja innovatiiviset ja tarpeeksi isot varustamot.

24.08.2022

Mastossa on käyty, eikä itkettänyt yhtään

10.08.2022

Paikka kaikelle

04.07.2022

Lataa lisää

UUSI JULKAISU

"Merialalla pääset muuttamaan maailmaa"

Blogit

Ville Kuitunen
31.10.2025

Ville Kuitunen

Ports and Marine Business Lead, Sweco Finland Oy | Kotka

Merenkulkua ei voi korvata

The yearbook tells about the activities of significant Finnish maritime companies and organisations. It´s published both in print and online.

Read more at fmc-yearbook.com

Tilaa Navigatorin uutiskirje

Navigator-lehden maksuton uutiskirje ilmestyy kerran kuukaudessa. Tilauksen voi peruuttaa kirjeen alalaidasta lötyvän linkin kautta.

Tapahtumakalenteri

« marraskuu 2025 » loading...
ma ti ke to pe la su
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Luetuimmat

  • RMC:n muodostama konsortio rakentaa kuusi murtajaa
    13.10.2025
  • Eckerö Link ostaa Sailorin – korvaa Fjärdvägenin
    8.10.2025
  • Rauman Meriverkostopäivä 6.11.2025
    23.10.2025
  • Puolustusministerit tutustuivat kolmeen korvettiin Rauman telakalla
    1.10.2025
  • Anita Mäkinen: IMO:n päästösäätelypäätöksen lykkääminen oli kova päätös
    27.10.2025

Nimitykset

Niko Suomela nimitetty Sata Shipbuilding Oy:n toimitusjohtajaksi
I.S. Mäkinen Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu
Jaakko Eskola nimitettiin Meyer Turun hallituksen puheenjohtajaksi

Toimitus suosittelee

Ministeri Ranne: Jäänmurtaja Ainolle 42 miljoonaa euroa EU-tukea
S-100 tuo kehitysloikan merenkulun digitalisaatioon
Tulli torjuu järjestäytynyttä rikollisuutta vahvistamalla satamaturvallisuutta
Viking Line konseptoi maailman suurimman sähköisen matkustaja-autolautan
Selvitys Ukrainan sodan vaikutuksista kauppamerenkulkuun
Agentit testasivat uutta Nemoa käytännössä
EMSW-käyttöönotto etenee – Suomi etulinjassa merenkulun digiloikassa
Stena rakennuttaa Kiinassa myös muille varustamoille – jo 15 RoPaxia rakennettu tai tilattu
Suomen ja Ruotsin julkiset alushankinnat takkuavat ja lykkääntyvät
Uusi Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo-ohjelma merenkulkuun
NavigatorInternational nostoja

ABB Azipod® propulsion to power new Canadian icebreaker

From ship deals to a broad SAMK–AMC cooperation

ESL Shipping is renewing its fleet – sells m/s Kallio to a Norwegian company

Aboa Mare Invests in an Advanced Engine Room Simulator

AtoB@C Shipping welcomes Ventumar to the fleet

Steerprop to deliver world’s largest mechanical azimuth propulsors for polar research vessel

Green Handy project progresses with model tests

Wärtsilä engines selected to deliver reliable power for U.S. data center

NIS2: A catalyst for improving maritime cybersecurity

Biomar delivered to AtoB@C Shipping – production of the last vessel of the series begins

MAKINEN completed a comprehensive interior refurbishment project onboard AIDAdiva

Deltamarin wins design contract for Finnlines’ new ‘Hansa Superstar’ vessels

ESL Shipping signs 70 MEUR loan agreement with Svenska Skeppshypotek

ESL Shipping and SSAB extend long-term cooperation in raw material transports

AtoB@C Shipping’s newbuilding program is half done

Statistical information for operators in the port sector and maritime logistics

Navigatormagazine

Julkaisija

Osakeyhtiö Laivastolehti

Kustantaja ja toimitus

Kamua Helsinki


Tietosuoja

Tilaa Uutiskirje

Aiheet

  • Meriliikenne ja varustamot
  • Meriteollisuus
  • Satamat ja logistiikka
  • Turvallisuus ja ympäristö
  • Tutkimus ja koulutus
  • Nimitykset
  • Blogit

Mediamyynti

Otso Aunola
+358 (0)46 560 4044
otso@avone.fi

MEDIAMYYNTI

Päätoimittaja

Kari Martiala
+358 (0)45 675 7122
kari.martiala@outlook.com

Yhteistyössä

Meriliitto_logo Meriteollisuus_logo suomen_varustamot_logo laradi_logo satamaoperaattorit logo suomen_satamaliitto_logo logy_logo shipbrokers logo FTA-logo
Varustamosäätiö
Meriupseeriyhdistys ry Meriupseeriyhdistys ry
Laivapäällystöliitto_navigator
Konepäällystöliitto
Luotsiliitto.
Suomen merimuseon tuki ry Suomen merimuseon tuki ry
Mediatalo Keskisuomalainen
X

Tilaa uutiskirje

Navigator-lehden maksuton uutiskirje tuo ajankohtaiset artikkelit suoraan sähköpostiisi noin kerran kuukaudessa.

Kiitos, uutiskirjeen tilaaminen onnistui.

Tilaaminen epäonnistui. Tarkista sähköpostiosoite ja yritä uudelleen.